Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010

Μάχη εγχώριων και ξένων μνηστήρων για το φιλέτο του φυσικού αερίου

Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010, ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΑΣ


Μερίδιο από την πίτα της αγοράς φυσικού αερίου, που ανοίγει πλέον σε όλα τα επίπεδα, ετοιμάζονται να διεκδικήσουν μεγάλοι εγχώριοι και ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι της χώρας.

Η επικείμενη αποκρατικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου (στις 20 Οκτωβρίου ορίζονται οι σύμβουλοι), ο διαγωνισμός πώλησης του 49% της Εταιρείας Παροχής Αερίου Αττικής, οι επενδύσεις για τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων, αλλά και το νομοσχέδιο που ανάβει πράσινο φως για τη διάθεση φυσικού αερίου από τα βενζινάδικα συνθέτουν μια παλέτα εξελίξεων που αναμένεται να οδηγήσει τους επόμενους μήνες σε κορύφωση της επιχειρηματικής αντιπαράθεσης με επίκεντρο την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας.

Ηδη το κοινό επιχειρηματικό σχήμα Βαρδινογιάννη - Μυτιληναίου (Μ&Μ) που κατάφερε να σπάσει το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ εισάγοντας υγροποιημένο φυσικό αέριο, αλλά και τα Ελληνικά Πετρέλαια (όμιλος Λάτση με 40% και Δημόσιο με 35%) έχουν εκδηλώσει δημοσίως την πρόθεσή τους να «χτυπήσουν» το 49% της ΕΠΑ Αττικής (το 51% ανήκει στη ΔΕΠΑ στην οποία έχουν συμμετοχή 35% τα ΕΛ.ΠΕ.) και να μπουν έτσι στη λιανική πώληση φυσικού αερίου στους οικιακούς καταναλωτές της Αθήνας. Η ΕΠΑ Αττικής έχει για 30 χρόνια άδεια για την αποκλειστική διανομή φυσικού αερίου στην Αττική.

Το συγκεκριμένο ποσοστό που ανήκει στη Shell (προτίθεται να αποχωρήσει) και την αμερικανική Dyke Energy και βγαίνει προς πώληση στο πλαίσιο διαγωνιστικής διαδικασίας από την Deutsche Bank, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων ισχυρών παικτών της ενέργειας.

Μεταξύ των ομίλων που ενδέχεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον συγκαταλέγονται ο όμιλος Κοπελούζου, η ιταλική ΕΝΙ, η Edison (σ.σ. μπορεί να κατέβει σε κοινοπραξία με τα ΕΛ.ΠΕ.), η Gaz De France κ.ά.

Συμπιεσμένο αέριο στα βενζινάδικα

Για τους δύο επιχειρηματικούς ομίλους που διυλίζουν και εμπορεύονται καύσιμα τόσο στη χονδρική όσο και τη λιανική μέσω εταιρειών εμπορίας και μεγάλου δικτύου πρατηρίων υγρών καυσίμων, η είσοδος στη λιανική αγορά αερίου παρουσιάζει κι ένα επιπλέον ενδιαφέρον, καθώς, σύμφωνα με το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια, φυσικό αέριο σε συμπιεσμένη μορφή (CNG) προβλέπεται να πωλείται και μέσω των βενζινάδικων, με στόχο τη διάδοση του καυσίμου και στις μετακινήσεις.

Η μάχη, όμως, για την πίτα του φυσικού αερίου θα ανάψει για τα καλά με την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, η οποία στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς πιθανότατα θα διαχωριστεί από την εξ ολοκλήρου θυγατρική της ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) που ελέγχει το δίκτυο αγωγών και τις υποδομές.

Οι σύμβουλοι για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ αναμένεται να ανακοινωθούν την ερχόμενη Τετάρτη ενώ δεν αποκλείεται να παραμείνουν οι ίδιοι που είχαν επιλεγεί το 2009 (Alpha Bank, Deutsche Bank, Rothschild και UBS).

Θα αναλάβουν να διαμορφώσουν τους όρους για την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, αλλά η δουλειά τους καθίσταται ιδιαίτερα περίπλοκη, δεδομένου ότι η ΔΕΠΑ, η οποία ανήκει κατά 65% στο Δημόσιο, ελέγχεται κατά 35% από τα ΕΛ.ΠΕ., ενώ και η ΔΕΗ έχει δικαίωμα προτίμησης για να αποκτήσει το 30% της ΔΕΠΑ ή σε διαφορετική περίπτωση να αποζημιωθεί.

Εύλογα η κυβέρνηση έχει να διαχειριστεί ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα, που δεν περιορίζεται μόνο σε απλές μετοχικές συμμετοχές αλλά στο δεδομένο ενδιαφέρον που θα επιδείξουν τόσο οι ελληνικοί όμιλοι της αγοράς ενέργειας όσο και οι ισχυροί διεθνείς παίκτες οι οποίοι θα επιδιώξουν να βάλουν γερά το πόδι τους στην αναδιαμόρφωση του ενεργειακού χάρτη της χώρας μετά την πλήρη απελευθέρωσή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου